חיל המודיעין

חבצלות

קצונה

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: מערכת אתר מתגייסים


תכנית חבצלות היא תכנית הדגל של חיל המודיעין ונחשבת לאחד מהמסלולים היוקרתיים ביותר בצה"ל. איך מתקבלים? מה כוללים שלבי המיון? מה ההכשרה כוללת? איפה משתבצים? כל המידע המלא >

מהי תכנית חבצלות?

תכנית חבצלות היא תכנית מצוינות צבאית אקדמית, להכשרת קציני מודיעין בתפקידי ליבה באגף המודיעין. התכנית מקנה לבוגריה הכרות מקיפה ומעמיקה עם מקצועות המודיעין, הכשרה פיקודית-מנהיגותית (בדגש על פיתוח אישי) והכשרות צבאיות שונות, ביניהן, טירונות קרבית וקורס קצינים. זאת, בשילוב עם לימודי תואר ראשון דו-חוגי המקנה כלים אנליטיים במקצועות ריאליים והומניים.

ההכשרה אורכת 3 שנים ומתבצעת באוניברסיטה העברית בירושלים. מידי שנה מתגייסים למסלול כ-50 מלש"בים. לאחר סיום ההכשרה, משרתים בוגרי התכנית 6 שנים בשירות קבע בתפקידי ליבה באגף המודיעין.

שירות הקבע מאופיין במעבר בין תפקידים תוך מעקב וליווי מצד ראש התכנית, תת-אלוף במילואים. הכשרתם הפיקודית, הערכית, המודיעינית והצבאית הופכת את הבוגרים לקצינים מובילים בחיל התורמים באופן משמעותי לביטחון המדינה.

דרישות התפקיד ותנאי קבלה

ההתאמה לתכנית חבצלות מוערכת ונבחנת במספר היבטים:

  • לתכנית מתקבלים בתום מסלול מיונים קפדני, על מנת להבטיח את קבלתם של המתאימים ביותר.
  • על המועמדים להיות סקרנים ובעלי זיקה לאקטואליה ולנושאים העומדים על סדר היום הביטחוני של מדינת ישראל.
  • נדרשות יכולות אנליטיות ולימודיות גבוהות, וכן ציונים גבוהים בתעודת הבגרות.
  • על המועמדים להיות בעלי כישורים חברתיים גבוהים ויכולת להוביל, גם בשל אופי ההכשרה של התכנית וגם בשל אופי התפקידים שלאחריה, בהם בוגרי התכנית נדרשים לפקד על צוותים תוך עבודה משותפת ואינטנסיבית.
  • יש לעמוד בתנאי הקבלה לאוניברסיטה – עמידה בציון פסיכומטרי מינימאלי של 650, ועמידה בציוני הסכ"ם הנדרשים לקבלה לחוגי הבחירה. חשוב לציין כי התכנית מתאימה למועמדים בעלי נטייה ריאלית והומנית כאחד. מועד אחרון לביצוע בחינת פסיכומטרי הינו מועד אפריל.

שלבי המיון

  1. מבחן קוגנטיבי - מבחני ידע כללי, לוגיקה, תכנות, שפות, מתמטיקה וכו'.
  2. כנס הסברה - מטרתו להכיר למועמדים את תוכנית ההכשרה בצורה מעמיקה ומפורטת. כחלק מהכנס, המועמדים יפגשו חניכים ובוגרים של התכנית, תוך אפשרות לקבלת מענה על שאלותיהם.
  3. מבחני דינמיקה קבוצתית - במהלכם המועמדים יבחנו על עבודת צוות, עבודה תחת לחץ, יכולת ניתוח מצבים, הסקת מסקנות ועוד.
  4. ראיון מקצועי - יתבצע בנוכחות קצין מודיעין בוגר התכנית ורמ"ד איתור חבצלות.
  5. ראיון עם פסיכולוג - המועמד נדרש לעבור מספר מבחנים אישיותיים, ביניהם ראיון עם פסיכולוג, שמטרתו לבחון את התאמתו לשירות בחיל המודיעין בכלל ובתכנית חבצלות בפרט.
  6. מבדקי קצונה חניכי התכנית יוצאים לקורס קצינים ולכן על חלק מהמועמדים לעבור מבחני התאמה לקצונה בבסיס תל השומר, בהתאם לשיקולי התכנית.
  7. תחקיר בטחוני - לאחר קבלה לתכנית, נועד לקבוע את התאמת המועמדים לחשיפה למידע מסווג, בהתאם לנוהלי ביטחון המידע באמ"ן.

קצינת מודיעין

הכשרה

טירונות, לימודים וקצונה
החניכים מתחילים את הכשרתם בטירונות רובאי 03 (בעלי פרופיל רפואי שלא יאפשר זאת יוכלו לעבור טירונות רובאי 02). בתום הטירונות מגיעים החניכים למתקן ייעודי של התכנית באוניברסיטה העברית בירושלים.

 הלימודים נערכים במסגרת תואר דו-חוגי, הכולל חוג בחירה - מתמטיקה, פילוסופיה, כלכלה או מדעי המחשב, וחוג חובה המשלב מתחומי ההיסטוריה של המזה"ת (ביניהם לימוד השפה הערבית) יחד עם מדעי המדינה וסוציולוגיה.

הכשרת התכנית מתאפיינת בעצמאות המאפשרת לחניך להתפתח ולצמוח בכוחות עצמו. החניכים חווים תהליך פיתוח אישי מעמיק המותאם לכל חניך בהתאם ליכולותיו ותכונותיו, תוך ליווי וחניכה מצד המפקדים. החניכים מתנסים בתפקידי ניהול ופיקוד שונים ובנוסף עוברים את קורס הקצינים בבה"ד 1.

הכשרות מודיעיניות
בשילוב עם הלימודים, עוברים החניכים הכשרות מודיעיניות מגוונות וייחודיות לתכנית, ולמעשה המעמיקות והארוכות ביותר בחיל. החניכים לומדים אודות דיסצפלינות המחקר המודיעיני השונות ועל כלל שיטות האיסוף המודיעיני לרבות סיגינט (תקשורתי), ויזינט (חוזי), יומינט (אנושי) וסייבר.

בנוסף, החניכים מסיירים בכלל יחידות אגף המודיעין, עוברים שיעורים צבאיים בהם מכירים את המערכים והיחידות השונות בצה"ל ומבצעים פרויקטים מודיעיניים ביחידות מחקר שונות בכלל הדרגים.

אופי ההכשרה

מאפיין נוסף המייחד את הכשרת חבצלות הינו האווירה המשפחתית הקיימת בין המחזורים השונים ובין החניכים והסגל. אווירה זו באה לידי ביטוי גם בקשר בין הבוגרים במהלך שירות הקבע וגם ב"יום חבצלות", יום בו נפגשים כל חניכי ובוגרי התכנית בירושלים ליום שמטרתו חיזוק הקשר הבין-מחזורי.

מעבר לכך, החניכים נהנים מתנאי שירות מיטביים המאפשרים את התמקדותם בהכשרה אשר כוללים מימון הלימודים, שיעורי עזר במקצועות הנדרשים ועוד.

שירות ושיבוץ

הבוגרים משובצים לתפקידי קצונה ליבתיים בכל קהיליית המודיעין. עם סיום ההכשרה מוענקת לבוגרים דרגת סגן, כאשר לאחר שנתיים מוענקת להם דרגת סרן. חשוב לציין כי עוד במהלך הקבע הראשוני ניתן לקבל דרגת רב-סרן על בסיס תקן ופז"ם. כלל הבוגרים מיועדים להוות את שורת הפיקוד העתידית של אמ"ן.

אופציות פיתוח

במסגרת שירות הקבע רשאים בוגרי התכנית לצאת ללימודי תואר שני במהלך שירות הקבע (בהתאם לנהלים).

לאחר תום תקופת הקבע הראשונית, עומדות בפני בוגרי התכנית אפשרויות פיתוח רבות גם בגופי המודיעין בצה"ל, וגם באזרחות בתפקידי מפתח בגופי הביטחון השונים, בשירות המדינה, במגזר הציבורי והעסקי, במשק ובאקדמיה.

הניסיון הרב שצוברים הבוגרים בתפקידים השונים בפיקוד ובניהול, והכשרתם האקדמית יקנו להם יתרונות רבים בהמשך דרכם.

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

קורס נתיב
מה השתנה בהכשרת הקשר"גים?