חיל האוויר

קורס טיס

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: מערכת אתר צה"ל


גיבוש הטיס הוא השלב הראשון במסלול הארוך שעובר לוחם צוות האוויר בדרך אל הכנפיים. במשך שבוע עוברים מאות מועמדים את אחת מהחוויות המעצבות הקשות שידעו, במטרה אחת - לגעת בשמיים

גיבוש טיס - מחלום למציאות

"נוסחת הגיבוש", מכלול הקריטריונים אותו משקללים מפקדי גיבוש הטיס לפני ההודעה למועמדים, מהווה סוד כמוס בבית הספר לטיסה. אבל, האתגר המנטלי איתו תצטרכו להתמודד כדי להתקבל לקורס הטיס - משמעותי ומורכב.

במשך שבוע, ללא שעון או חפצים אישיים, בניסיון להתבלט ולהוכיח כי מקומם בקורס הטיס היוקרתי. "ההגעה לגבעת הגיבוש הייתה מרגשת ומלחיצה כאחד. קשה היה לעכל את העובדה שזה הולך להיות המקום שנהיה בו במשך שבוע שלם", סיפר אחד המשתתפים בגיבוש,. "פתאום, כל הדברים שקראנו ושמענו עליהם, הפכו למציאות".

מטרות הגיבוש

אחת המטרות של הגיבוש היא לבדוק את תפקודו של המועמד לתפקד תחת לחץ, חוסר וודאות ועייפות ובכך לשמש כמעין מראה המשקפת את קורס הטיס. "אתה חייב להוציא מעצמך דברים ממקומות פנימיים ולהביא את האנרגיות הדרושות. אף אחד לא נותן לך מילה טובה", מספר מפקד הגיבוש אליו התלווינו. "אסור לך לדבר בשום שלב עם חבריך לכיתה. אתה לבד ואתה צריך לא רק להתמודד ולשרוד אלא גם להביא תוצאה".

חווית הגיבוש עצמה אינה רחוקה גם עבור מפקדי הגיבוש: מדובר בלוחמי צוות אוויר צעירים ופרחי טיס בשנת השכלה. "אתה לא יודע אם נרדמת, אם אתה באמצע חלום, אם ישנת רבע שעה או שעתיים", נזכרת סגן נ', נווטת קרב, שהעבירה שלושה מחזורי גיבושים. "זה חוסר הוודאות שמאפיין גם את הקורס ובמידה רבה גם את עולם הטיסה".

קורס טיס, גם עבור נשים

מאז שנפתח קורס הטיס גם עבור נשים, הן סיימו בכל אחת ממגמות הקורס והשתלבו בטייסות החיל. אך כיצד מצליחים האנשים שמעבירים את גיבוש הטיס להשוות בין הגברים לבין הנשים בצורה אובייקטיבית, אם בכלל ניתן לעשות זאת?

 

רק מי שראויה לכך תעמוד על מגרש המסדרים

"הבנות עוברות בדיוק את אותה החוויה שעוברים הבנים. רק מי שראויה לכך תעמוד על מגרש המסדרים", מדגיש מפקד הגיבוש. "עם זאת, הבחינה היא לא לפי רף שצריך לעבור, אלא על פי איכות מסוימת. התגובות המנטליות שונות בין גברים לנשים ואין פה שום אמירה איכותית על אף אחד מהצדדים, זה פשוט שונה".

"אנחנו משקיעים בגיבוש המון, הכול כדי להביא את האנשים הכי טובים שאפשר לקורס הזה. בסופו של דבר לכל מסיימות ומסיימי הקורס תהיה השפעה משמעותית על ביטחון המדינה", סיכם המפקד, "הפיקוד בגיבוש נותן תחושה של השפעה ואולי אפילו שליחות", הוסיפה סגן נ', "אנחנו אמנם מתנתקים מהסביבה המבצעית של הטייסת לשבוע, אבל עבור מטרה לא פחות חשובה".

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

המדריך המלא: כך תשרדו את עיר הבה"דים
כיצד נראית טירונות טיס?