מאבחן פסיכוטכני

פסיכוטכני

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: דור קטורזה

מערכת אתר מתגייסים


אנחנו פוגשים אותם בתחילת הליך הגיוס שלנו והמסקנות שלהם משפיעות עלינו לכל אורכו, אז מן הראוי שנכיר את תפקידם המרתק של המאבחנים! ישבנו לשיחה עם סמל זואי אקוקה ורב"ט גלי ברמן ושאלנו אותם את כל השאלות על תפקידם, מה כולל המיון? מה עושים בהכשרה? מה עושים בתכל'ס בתפקיד ואיך הם הגיעו אליו? התשובות לכל השאלות נמצאות בכתבה הבאה>

"יום אחד נכנסתי לריאיון בשעה די מאוחרת ובסופו של הראיון המרואיינת הודתה בפני שאת הדברים שהיא שיתפה איתי היא לא סיפרה לאף אחד אף פעם, הרגע הזה ריגש אותי מאוד. הזכות הזו שיש לי לגעת ככה בבן אדם והעובדה שהצלחתי להתקרב אליה ברמה הרגשית בראיון אחד גרמו לי להבין כמה התפקיד שלי משמעותי ומיוחד במינו". מספרת רב"ט גלי ברמן בהתרגשות.

"הסיפורים השונים שאתה שומע משפיעים עליך. אתה צריך לדעת איך להכיל, להתמודד איתם ולא לתת להם להשפיע עליך. זה לא חייב להיות משהו קשה, זה פשוט יכול לגעת בך במקום הנכון וזה משהו שילווה אותך למשך השירות. בסופו של דבר הסיפורים האלו הם מה שגורם לך לגדול ולהתפתח בתפקיד כי הם מלמדים אותך על החיים ומשפרים אותך כבן אדם". מוסיף סמל זואי אקוקה

רב"ט גלי ברמן המשרתת בלשכת גיוס באר שבע מאבחנת המוסמכת לראיין בנות, סמל זואי אקוקה המשרת בלשכת גיוס ירושלים מאבחן המוסמך לבצע תהליכי אימות נתונים ולראיין גברים. המאבחנים ישבו איתנו לשיחה על השירות במערך הפסיכוטכני מנקודת מבטם.

איך הגעתם לתפקיד?


"לפני הגיוס אבא שלי ישב באוטובוס עם מאבחן פסיכוטכני והוא סיפר לו על התפקיד. בשל כך הוא המליץ לי ללכת למיונים לתפקיד, הייתי ילד שמדבר הרבה אבל גם אהבתי להקשיב, התפקיד פיתח את התכונות האלה בי אפילו יותר". משתף זואי.

"האמת היא שכל כך התעניינתי בתפקיד שהלכתי במיוחד עד לתל השומר לבקש את המיון, היום אני יודעת שאפשר להתקשר ולבקש אז אני עשיתי קצת יותר מדי". מוסיפה גלי.

 

גלי המאבחנת מראיינת

מה כולל המיון?

"יש כמה שלבים: בתחילת היום תעברו הרצאה על תפקידו של המערך בתהליך הגיוס. בנוסף להסבר על היום עצמו. לאחר ההרצאה, תמשיכו לתחנת ראיון שלאחריה ייקבע אם אתם ממשיכים במיון.  התחנה האחרונה היא תחנת הסימולציה בה נבדקת צורת החשיבה שלכם ויכולות אבחון. אסור לספר על תוכן המיון יותר מדי אבל אני יכול לספר לך שזה לא היה פשוט. לא משתפים איתך יותר מדי פעולה על מנת לראות איך אנחנו מתמודדים עם זה". מפרט זואי

מה עושים בהכשרה?

"הטירונות שלנו היא חלק מהקורס ומתקיימת בעיר הבה"דים בבה"ד 11. לאחר הטירונות ממשיכים לקורס של חצי שנה במהלכו מתחלקים לשלוש מחלקות שונות: אבחון, ראיון גברים וראיון נשים. מסמיכים כל אחד לפי המקצוע שהכי מתאים לו. במשך שלושה חודשים לומדים בבה"ד 11 מיומנויות אבחון והתמקצעות. לאחר מכן עוברים בין כל לשכות הגיוס ברחבי הארץ על מנת להתנסות באופן פרקטי בחומר הנלמד. בסופו של התהליך אתה מוסמך לאבחן מלש"בים וכמובן מקבל את "עין המאבחן" והשרוך המיוחל" אומר זואי בחיוך.

"התגייסתי ביולי ממש אחרי שסיימתי את כיתה י"ב אז אני חוויתי את הקורס כחוויה אינטנסיבית. אסור לי להיכנס לפרטים ספציפים על החומר שמלמדים אותנו בקורס כי הוא מסווג. אבל באופן כללי מלמדים אותנו על תורת הראיון, מבצעים הרבה עבודה מעשית יוצאים לראיין אנשים וחווים אינטראקציה בין אנשים. אנחנו גם עוברים בין גדודים קרביים שונים, נוסעים לכלא, הקורס כולל הרבה למידה מעשית דרך העיניים, האוזניים והרגליים". מפרטת גלי.

"לומדים על המון סוגי קבוצות בחברה, המטרה היא להכיר כמה שיותר את הספקטרום של החברה הישראלית.

כי בסופו של דבר אתה מגיע ולא רק פוגש, אלא מראיין את כלל תושבי מדינת ישראל אפילו אלו שבסופו של דבר לא מתגייסים. כי אנחנו המסננת הראשונית, אז מן הראוי שנדע ונכיר את מאפייני החיים של כולם". מסביר זואי על הערכים המרכזיים בקורס.

"לקראת סופו של הקורס יש יום שיבוצים שם מחליטים לאיזו לשכה כל חייל משובץ, זה יום ממש דרמטי בקורס. נכנסים לשיחה עם הממ"ג (מפקד מגמה) ובשיחה הזו מודיעים לך לאן את משובצת, האווירה שם היא שמחה מהולה בעצב כי זו גם פרידה מהחברים לקורס" אומרת גלי.

"אני סמכתי על הצוות בקורס שישים אותי איפה שאני מתאימה ובדיעבד ההחלטה לייצב אותי בבאר שבע היא הכי טובה שיכלתי לבקש. בגלל שאני גרה רחוק אני ישנה בבית החייל בבאר שבע זה הכי כיף בעולם בגלל שבסופו של דבר אתה חי עם האנשים שאתה משרת איתם, החוויה שלי היא כמו בסיס סגור וזה יוצר גיבוש מטורף". מוסיפה גלי.

שגרת יום של המאבחן

"אני עושה ימיות בלשכת גיוס ירושלים ואני גר בתל אביב, אפשר להגיד שאני עושה מסע כל בוקר" אומר בחיוך זואי

"אני מגיע ללשכה בירושלים בשעה 8:00 מכין קפה, וכשמגיעים מלש"בים אני מתחיל לראיין אותם או לבצע אימות נתונים. סיום יום בלשכה אף פעם לא קבוע השעות משתנות בהתאם לכמות העבודה. יום עבודה ממוצע שלי כולל ראיונות ואימותים, הזמן של כל ראיון או אימות משתנה בין מלש"ב למלש"ב. אחרי שמסיימים את העבודה הפרונטלית עם המלש"בים בלשכה, אנחנו לעיתים מבצעים פרויקטים שקשורים לתהליכי הגיוס שאנחנו אחראים עליהם, יש גם פעמים שאנחנו מתקשרים למלש"בים, מתפעלים ימי מיונים וכו'". מפרט זואי על שגרת יומו כמאבחן.

"אני כל יום חוזרת לבית החייל בבאר שבע, בבית החייל בב"ש יש תנאים טובים מאוד, טלוויזיה ומקרר בכל חדר, ואפילו חדר כושר ובריכה במתחם". מספרת גלי בהתרגשות.

"זו זכות"

"אנחנו המפגש הראשון של המלש"ב פנים מול פנים עם הצבא, בסוף אין שני למפגש אישי על מנת לאמוד ולהעריך את המלש"ב, בסופו של דבר חוות הדעת שלנו על המלש"ב היא הגורם מרכזי לשאר תהליך הגיוס ואפילו לשירות. השיחה בינינו נותנת הערכה איכותית ומדויקת שתלווה אותו בכל הליך בשירותו הצבאי". מסביר זואי על חשיבות התפקיד המאבחן בצה"ל.

"אני חושבת שזו מתנה מטורפת לחיים זו זכות לשבת עם מישהי ופשוט לדבר איתה על החיים שלה. אני מכירה את כל הדרום היום ובעייני זה מדהים, אני מנסה כמה שיותר לזכור את השמות של הבנות שאני מראיינת כי הן נכנסות לי ללב." אומרת גלי בהתרגשות על כמה התפקיד תרם לה.

זואי מאבחן פסיכוטכני

יש לכם טיפים למלש"ב שרוצה להגיע למערך?

"פשוט תהיה אתה ותהיה פתוח ללמידה, אם אתם בעלי אינטיליגנציה רגשית גבוהה ורוצים לשרת באווירה משפחתית ומעניינת התפקיד הזה עבורכם" אומרת גלי.

"קודם כל אתה צריך לבקש את התפקיד, אם אתה רוצה ללמוד על איך להקשיב ולדבר עם אנשים אז זה המקום בשבילך". מסכם זואי. 

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

לתכנת זה כל הסיפור
לגעת בשמיים