מהפכת הציוד

מדים

שרשרת החיול

יום הגיוס

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: איתמר אביב

מערכת אתר מתגייסים


אילו התאמות קיימות במדים? מה אני זכאי לקבל אם הצהרתי על טבעונות? ומה אם אני אלרגי לדקרון? ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב לפני שאתם עולים על מדים

בשנים האחרונות צה"ל החל לספק לחיילים טבעונים, מתנדבים, חיילות מרקע דתי וכל מי שצריך התאמה שונה. קפצנו למרכז הציוד של חיל הלוגיסטיקה, כדי לשמוע על התהליכים השונים מרס"ן אורטל אדרי, ראש מדור ציוד לפרט ורנ"ג רותי אדטו, מנפ"ר (מנהלת פריט) מתגייסים.

מה הוא בסיס ציוד?

בצבא קיימים שלושה בסיסי ציוד: טירה, תל השומר וחצרים. הבסיסים אחראים לספק את כלל הציוד ליחידות צה"ל. "בבסיסי הציוד קיימים 2 סוגי ציוד עיקריים של ציוד הראשון הוא הציוד לפרט - מדים, כומתות, הנעלה וכד'. השני הוא ציוד יחידתי כגון מיטות, מזרונים, אוהלים, מיכון מטבחי וכו'. בבסיס קיימות גם מתפרה, סנדלריה ומרפדיה לשיקום ותיקון אמצעים. הבסיסים מכילים  מחסני ענק בתוכם מאוחסן הציוד" מספרת רס"ן אורטל אדרי, רמ"ד ציוד פרט.

צה"ל הוא צבא דינמי שמתאים את עצמו לרוח התקופה ומתחדש מעת לעת. בשנים האחרונות, צה"ל משנה את דמותו ומספק התאמות לחיילים טבעונים, מתנדבים, חיילות מרקע דתי וכל מי שצריך התאמה מיוחדת במדים, והפנים לעתיד עם שינויים חדשים שיכנסו בקרוב.

התאמות למתנדבים, אלרגנים ובעלי קשיים פיזיים

מהן ההתאמות להן זכאים מתנדבים?
"בעבר, מתנדבים בעלי הגבלות פיזיות היו מגיעים למתפרה בבסיס הציוד ביום גיוסם, שם מדדו אותם ולאחר המתנה ניתן להם סט אחד של מדים מותאמים. לאחר מכן הם היו ממשיכים את תהליך החיול", מספרת רנ"ג רותי, מנפ"ר מתגייסים במרכז הציוד. "בהמשך השירות הם היו מקבלים גם את שני הסטים האחרים".

"בחודשים האחרונים ביצענו גרסה מיוחדת למדים בכל המידות ובכל הצבעים", משתפת רנ"ג רותי. "בגרסה החדשה, במקום כפתורים יש "סקוצ'ים" - גם במכנסיים וגם בחולצות, גם לבנים וגם לבנות. המדים המיוחדים נמצאים כבר בשרשרת החיול, יחד עם שאר המדים שמקבלים כלל חיילי צה"ל".

אילו התאמות קיימות בתחום ההנעלה?
"יש לנו את היכולת להתאים נעל אישית לכל מי שזקוק לכך. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם חברה אזרחית וסנדלר שנמצא ממש כאן", מסבירה רס"ן אורטל. "למשל, אנחנו יכולים להתקין מדרס גבוה יותר או לספק מידות שונות ורחבים שונים. מי שזכאי לפי החלטת אורטופד להתאמות בנעליים יקבל אותן". רנ"ג רותי מוסיפה כי "במידת הצורך אנחנו גם מחליפים את השרוכים ברוכסן״.

ומה בנוגע לאלרגיה לדקרון (החומר ממנו עשויים המדים)?
"מי שאלרגי למדי דקרון זכאי לקבל מדי כותנה. חייל אלרגני יצהיר על כך וייגש לרופא בשרשרת החיול והוא, במידת הצורך, ינפיק עבורו אישור למדי כותנה״.

חייל מגיש לחייל מדים

מענה לטבעונים

לפני ארבע שנים התחילה מהפכת הציוד הטבעוני וכיום טבעונים צריכים להצהיר על כך.

מה מסופק כיום לטבעונים?
"אנחנו מחלקים נעליים טבעוניות וכומתה בצבע ירוק זית עוד בשרשרת החיול. חיילים שעוברים הכשרה קרבית מקבלים לאחריה כומתה בצבע שחור", מספרת רס"ן אורטל.

מענה לחיילות דתיות

מהן ההתאמות במדים לחיילות דתיות?
"חיילת דתייה שהצהירה על אמונתה זכאית לקבל ביום הגיוס חצאיות. קיימות 2 אפשרויות בחירה - שתי חצאיות ומכנס או שלוש חצאיות", מסבירה רס"ן אורטל. "במידה שהיא הגיעה ליחידה ולא הצהירה על היותה בעלת רקע דתי באפשרותה לבצע השלמה ביחידה. לבנות דתיות שלובשות מדי ב' יש חצאית מיוחדת שאופיינה בדיוק לצרכי החיילת הדתייה".

מהפכת הציוד של צה"ל יוצאת לדרך!

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

באילו חגים יש חופש?
כך שומרים על אורח חיים דתי בצה"ל